arrow_drop_up arrow_drop_down
9 april 2020 

Yoga nidra voor moeders: de powernap voor rust en ontspanning

‘Ik ben echt leeg na een dag met mijn kind’. ‘Mijn lontje was echt kort vandaag’. ‘Ik had mij zo voorgenomen om nu met alle aandacht bij mijn kind te zijn, maar betrapte me er weer op dat ik toch de afspraak van morgen aan het voorbereiden was’. Kan jij ook zo verlangen om je meer energiek en fit te voelen? Rust in je hoofd te hebben? Minder vaak kort af te zijn? Dan is yoga nidra voor moeders iets voor jou.

Yoga nidra kan je zien als een hele effectieve powernap. Je leest hier er alles over hoe het jou echte rust en ontspanning geeft. Zodat jij weer kan opladen. Jij de energieke moeder kan zijn die constanter in haar energie blijft gedurende de dag, echte aandacht heeft voor je kind, met focus je werk kan doen. En dat op een super eenvoudige manier. Je ligt en luistert.

Iedereen kan dit. Ook jij!

Waarom yoga nidra voor jou als moeder?

Vaak denk je dat je ontspant, maar voel je je niet altijd ontspannen daarna. Het moment dat je kind in bed ligt is zo fijn. Eindelijk tijd voor jezelf. Je ploft op de bank om jouw serie te kijken. Of een boek te lezen. Jouw tijd. Het voelt fijn. Maar hoe sta je de volgende dag op? Ben je dan fris en energiek?

Televisiekijken is helaas niet echt diep ontspannen. Je gedachten zijn afgeleid, wat op dat moment heel relaxt voelt. Maar je krijgt dan alsnog prikkels binnen. En die heb je al zoveel binnen gekregen gedurende de hele dag. Prikkels die jij onbewust weer aan het verwerken bent.

Dit gebeurt vaak ’s nachts waardoor je volgende dag moe wakker wordt. Of als je vaak wakker wordt, bijvoorbeeld door je kinderen, jij niet volledig de indrukken en prikkels kan verwerken.

Echte diepe ontspanning creëer je door op fysiek niveau en ook op emotioneel en mentaal los te laten en ruimte te maken.

Signalen van niet goed kunnen ontspannen:

  • Je hoofd blijft aanstaan
  • Word moe wakker
  • Je lichaam voelt stijf en krijgt fysieke klachten
  • Je lontje is korter, snel geïrriteerd en kort af (waar je dan later weer spijt van hebt)
  • Moeite om gewenste verandering te maken in je leven

“Yoga nidra is een hele makkelijke manier om diep te ontspannen en je lontje langer te maken”

Wat is yoga nidra?

Yoga nidra is een systematische methode wat je naar complete fysieke, emotionele en mentale ontspanning brengt. Je ligt en luistert naar een stem. Je hoeft dus geen yoga houdingen te doen zoals de naam misschien doet lijken. De techniek van yoga nidra brengt je tussen een staat van slapen wakker zijn in. Daarom wordt yoga nidra ook wel slaap van de yogi’s of diepe ontspanning genoemd.

Hoe vaker je dit doet hoe minder slaap je nodig hebt. Want 1 uur yoga nidra staat gelijk aan 3 à 4 uur slaap. Je zou dit dus ook een hele effectieve powernap kunnen noemen. Je kan jezelf hierin dus trainen en zo meer en meer voordelen ervaren.

Deze staat van ontspanning ga je ervaren door naar binnen te gaan. Door je terug te trekken van wat er om je heen afspeelt. Dat je letterlijk tot jezelf komt. Een ideale manier voor ‘me-time’ invulling te geven.

De voordelen van yoga nidra voor jou als moeder

Als je naar binnen kan keren. Als je je bewustzijn kan terugtrekken van je buitenwereld en onttrekken van slaap dan kan het extreem krachtig zijn. De bewezen voordelen van deze diepe ontspanning zijn onder andere:

  • Meer rust in je hoofd en lichaam
  • Betere slaap
  • Meer energie
  • Versterkt immuunsysteem
  • Ontprikkelt zenuwstelsel
  • Milder naar jezelf en omgeving
  • Liefdevoller naar jezelf en omgeving
  • Beter concentratie
  • Ondersteunend bij burn-out

En het mooie is dat je dit altijd kan doen waar en wanneer je wil. Je hoeft hiervoor dus niet naar een studio. Je doet dit gewoon vanuit huis. Dus ook geen gedoe over wie er thuis is met de kinderen of dat je een oppas moet regelen.

‘Yoga Nidra verlengt je lontje’

Naast dat het veel voordelen heeft kan je het ook bewust inzetten voor onder andere je eigen persoonlijke groei, het versterken van je intuïtie, het vergroten van je creativiteit, of het versterken van je geheugen.

Hoe beoefen je yoga nidra als moeder?

  • Les:

    Het standaardantwoord is google of er iemand bij jou in de buurt een yoga nidra sessie geeft. En dan niet aan het einde van een yogales. Maar een gehele yoga nidra sessie. Hoe langer die duurt hoe dieper je kan gaan. Het nadeel is dat je dan moet afstemmen met je partner of een oppas moet regelen. En ook daadwerkelijk zin moet maken of vaak ’s avonds nog de deur uit te gaan om je ontspanning te kunnen pakken.

  • Online live sessie:

    Het mooie van yoga nidra is dat je ook online een live sessie kan mee doen. Omdat je toch alleen ligt en luistert kan dit prima online. Zo heb je wel jouw stok achter de deur om de tijd voor jezelf te nemen. Want je hebt je wel aangemeld voor de live sessie. En hierdoor wekelijks kan ontspannen. Ontdek ‘Ontspannen Moeder Online’ waarbij je wekelijks live ’s avonds kan ontspannen, de replay kan luisteren als je kind er een keer tussen door komt of dat je een avond vroeg onder de wol wil kruipen.

  • Audio’s:

    En als je gedisciplineerd bent dan kan je ook een audio’s beluisteren waar en wanneer jij wil. Op YouTube. Download van coaches en yoga docenten. Bij betaalde site. Ontdek welke stijl bij jou past. Audio’s werken heel fijn overdag als je je kind bewust schermtijd geeft en jij jouw powernap kan maken. Dit maakt echt zo’n verschil in je energie. Maar ook ’s avonds voordat je gaat slapen kan je je audio beluisteren. Of juist als je wakker wordt en je partner bij de kinderen is.

Het tijdstip dat je luistert heeft invloed op hoe je de impact van de sessie ervaart. Dus ontdek en experimenteer wat voor jou het beste werkt.

Aanpassingen maken: omdat je moeder bent.

Wat als je te moe of onrustig voelt? Pas dan iets aan. Laat het niet een excuus zijn om het niet te beoefenen. Want juist dan heb je deze diepe ontspanning zo nodig. Houd bijvoorbeeld je ogen open en focus je op een punt op het plafond.

Wanneer je niet kan ontspannen na een intense dag met je kind. Of in de pijn of stijfheid blijft vastzitten en niet kan loslaten. Probeer dan een zachte beweging te maken zodat je de spanning los kan laten.

Heb je bekken klachten? Zorg dan dat je houding aan past door een kussen of iets anders stevigs onder je knieën te leggen. Je kan zelf een bierkrat hiervoor gebruiken die je kantelt. Zodat je bovenbeen aan de bovenkant van het krat steunt en je kuiten liggen op de lange zijkant. Dit verligt de druk op je onderrug. Leg ook een deken onder je bekken en onderrug.

Ontdek waar voor jou de grens ligt en rek die op. Alleen jij kent jouw grens. Dit doe je voor jezelf. Voor sommige moeders is het een uitdaging om in een keer zo lang op een harde ondergrond te liggen. Dat kan te oncomfortabele voelen. Dit doen we immers haast nooit. Als dit geleidelijk opbouwt dan kan het al best comfortabel voelen in een paar keer.

Uitwerking op moeders van een yoga nidra sessie

Yoga nidra en diepe ontspanning zijn krachtige handvaten om in balans te komen en stress los te laten. Niet alleen fysiek maar ook emotioneel en mentaal. Hier een aantal reacties van moeders

‘Ik heb vroeger wel vaker geleide meditaties gedaan met een CD, maar de rust die ik ervaar na deze ontspanning blijft veel langer bij me. Sinds ik deze sessies wekelijks luister werk ik ook met meer focus’ Vicky

 

Gedurende dag zit ik meer constant in mijn energie. Minder last van ups en downs. -Yvette

 

‘Weet je wat ik heb gedaan de ochtend na de yoga nidra? Ik heb in werking gezet dat ik 3,5 dag ga werken’ Marloes

 

‘Ik voel mij de dag erna altijd zo ontspannen! Mijn woensdag en vrijdag gaan zoveel gemakkelijker.’ Marloes

Voor sommige moeders geeft de ervaring van los laten een raar gevoel. Een speciale sensatie. Woorden die moeders soms delen zijn: dof, rozig, mat, groggy, extreem zwaar, onrustig. Sommige moeders ervaren zelfs lichte pijn in het fysieke lichaam.

Het is daarom goed te weten dat alles wat er gebeurt tijdens een sessie ok is. Dat dit soort ontladingen van het lichaam (af en toe) voorkomen.

En soms val je in slaap. Dit zal zeker in het begin vaker voorkomen omdat je nog niet je aandacht spier dusdanig hebt getraind. Maar ook als je al wel vaker hebt geluisterd dan kan je gewoon intens moe zijn. Weet dan dat je gehoor nooit gaat slapen. En dat je slaap tijdens de sessie anders is. Dat je soms ineens weer alert bent. Dit is dan een andere slaap. Een slaap doe ook energie en rust geeft. Dat zal je daarna ook merken.

Yoga nidra is voor moeders een life hack.

Binnen een uur kan yoga nidra moeders weer helemaal energiek laten voelen. Super goed slapen. Weer in je eigen bubbel komen waardoor het gedrag van je kind je minder snel raakt. En jij rustiger blijft. Zo jullie band veel sterker blijft.

Probeer het. Laat je verrassen.

Wat is anders nadat je een sessie hebt beoefend?

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Download dit E-book nu, helemaal gratis

Boordevol ideeën hoe jij met je kind kan spelen en jullie band versterkt. Zo leg je spelenderwijs de basis van zelfvertrouwen en andere aspecten voor een gezonde ontwikkeling van je kind. Mis deze kans niet voor meer rust en plezier.
50%
Laat je inspireren!
10 ideeën om te spelen met je kind en de persoonlijke ontwikkeling stimuleert.
Download nu
Cookies op Kids Awareness Club